חיפוש באתר:
ידע להתאמה >> ספורט ונופש פעיל לנכים
כושר גופני לבעלי מוגבלות

כושר גופני לאנשים עם נכויות

כללי

כושר גופני חשוב במצבי מוגבלות לא פחות ואף יותר מאשר לאנשים ללא נכויות, עקב הפעילות הגופנית המועטה יחסית שמבצעים בעלי מוגבלות. במיוחד לנוכח העובדה שתוחלת החיים מתארכת, ולנוכח הישגי הרפואה, האנשים חיים זמן רב יותר, אך לא תמיד באיכות חיים מספקת. הכושר הגופני מאפשר לשמר איכות חיים טובה גם בגיל המבוגר, אל אחת כמה וכמה במצבי מוגבלות. בדף זה נתייחס לכושר גופני בהיבטים של פיתוח סבולת לב-ריאה, פיתוח כוח בקבוצות שרירים נבחרות, פיתוח גמישות - טווחי תנועה במפרקים, ולבקרת התנועה (קןאורדינציה) במפרקים נבחרים. כמו כן תינתן התייחסות מיוחדת לאימון לקראת הליכה.

חקיקה תומכת

בניגוד לחלק מהסברות המקובלות, אנשים עם נכויות משתתפים הרבה פחות בפעילות גופנית מאנשים ללא נכויות. למשל בסקר בריטי מלפני שנים אחדות מתגלית התמונה הבאה ביחס לאנשים צעירים:

נראה, אם כן, כי מידת ההשתתפות של האנשים הצעירים עם נכות בעיקר נמוכה בפעילות אינטנסיבית. ביחס לאנשים בוגרים התמונה עוד יותר עגומה.

הארגון הבריטי Access4Fitness מציג את החקיקה האנגלית התומכת בהתאמת חדרי כושר לנכים. בארצות הברית קיים החוק התומך בזכויות נכים ולו הנחיות תכנון בשם Americans with Disability act בתחום הכושר הגופני ההנחיות דורשות שלפחות לאחד מכל סוג של מכשירי אימון תהיה גישה נגישה ואפשרות אימון למשתמש בכיסא גלגלים. בנוסף, סעיף III בחוק קובע, כי הגופים המספקים שירותי פנאי כגון מרכזי ספורט וכושר יבצעו את השינויים הסבירים במדיניות, דרכי העבודה, ושיטות הפעילות, כך שתתאפשר לאנשים עם נכויות פעילות באופן שיוויוני. לפיכך, פרשנות החוק קובעת, כי המסגרת מספקת השירות מחויבת לאפשר יותר זמן להסבר התרגילים, יותר זמן הדגמה וכיו"ב למשל לאדם עם לקות למידה, אך לא נדרשת להכין תוכנית מיוחדת לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.

סבולת לב-ריאה

ציוד

תוכנית מומלצת

הערות

מאמן אקטיבי פסיבי

זהו מכשיר אימון המאפשר לתגבר את התפוקה של השריר ולהוסיף מרכיב אימון פסיבי או פסיבי למחצה. המכשיר מיועד לאנשים עם שיתוקים בגפיים התחתונות שאינם מאפשרים לאתחל סיבוב פדל, או שמתעייפים מהר מאוד מסיבוב פדלים. בשוק קיימים דגמים שונים, ביניהם המיוצרים בארץ על ידי קיבוץ צרעה APT. בדרך כלל יש לפעול החל מ- 5 דקות ועד ל- 40 - 30 דקות פעילות רצופה.

אופני רגליים אופקיות

אופני רגליים אופקיות מאפשרות אימון אינטנסיבי של הרגליים, תוך שמירה קלה על יציבה של הגו. אמצעי זה מתאים במיוחד לאנשים עם פגיעה חלקית בשרירי היציבה, ולאנשים מבוגרים. המכשירים מאפשרים תוכניות אימון שונות כמו באופניים אנכיות. משך ואינטנסיביות האימון המומלצים הם בקני המידה המקובלים לאימון כושר אירובי (לפחות 3 פעמים בשבוע 20 דקות בכל פעם בטווחים של 60 - 80 % מרזרבת הדופק).

הליכה בעזרת מכשירי עזר כגון RGO

ההליכה באמצעות מכשירי עזר מאמצת מאוד ותוך כדי שימוש באמצעי אבטחה כגון מקבילים ושמירה של מטפל עשויה להיות אמצעי יעיל לשימור תפקודי הליכה, וכן לשימור ולפיתוח סבולת לב-ריאה. אחד מהאמצעים היעילים לשימור הליכה רסיפרוקלית הוא מכשיר ה- RGO -Reciprocal Gait Orthosis. מכשיר זה פופולרי במיוחד בטיפול בילדים עם ספינה ביפידה. ב- 1986 נערך מחקר שעקב אחר 41 ילדים עם ספינה ביפידה שטופלו בעזרת מכשיר זה. הממצאים הדגימו אצל 78% מהם הגעה להליכה תפקודית בקהילה - שיפור משמעותי כנגד הממצאים בילדים שטופלו במכשירים רגילים מסוג hip-knee-ankle-foot orthoses. מאמר חדש מבית החולים אלין ב- 2004 - מציג עדות שכ- 70% מהילדים שהתחילו טיפול ב RGO בין השנים 1988 - 1998 הגיעו למצב שניתן להזמין עבורם מכשיר אישי (ביצוע של לפחות 10 צעדים עוקבים).

אופני יד ארגומטריות

אופני ידי ארגומטריות הם אמצעי חלופי לאימון סבולת לב ריאה, במידה שהרגליים אינן מתפקדות. מספר לא קטן של חברות מיצרות ציוד מעין זה כולל חברות Monark, TechnoGym, Shwinn, Biodex ועוד.

כוח

ציוד תוכנית מומלצת הערות
שרירי בטן

יש להתאים תרגילים שונים על פי התפקוד הקיים, תוך הקפדה על מניעת הקשתה של גב תחתון (תרגיל מספר 1) וגישה מכיסא גלגלים (תרגיל מספר 2). בתרגיל מספר 1 ניתן להוסיף רצועת גומי אופקית הקשורה לסולם מאחורי הרגליים, להתנגדות נוספת, וכדי להקטין את המאמץ בגב התחתון לקפל את הרגליים בברך. בתרגיל מספר 2 ניתן לבצע כפיפות בטן ישרות ואלכסוניות בהתאם לכיוון הכיסא או למנח הישיבה (בהתאם למכשיר).

אפשרות נוספת היא לעשות שימוש במכשיר מיוחד המיוצר ועל ידי חברת עולם הספורט

1.

2

גפיים עליונות

תרגילי גפיים עליונות מאפשרים מגוון התאמות בציוד קיים בין היתר ניתן להתאים את התרגילים המפורסמים מסוג סמיכת ידיים קדמית ותליית און באופן המאפשר ביצועם לבעלי מוגבלות בגפיים התחתונות באופן הבא:

(1) ביצוע תוך הנחת ברכיים על הרצפה.

(2) תליית און תוך השארת הרגליים על הרצפה או ביצוע ממצב של ישיבה שלמה לעבר מתח מונמך. באופן זה המשקל הנישא באמצעות הידיים הוא רק חלק ממשקל הגוף, תוך השענות חלקית על העקבים.

(3) מציג תרגילי משיכה המתאפרים מכיסא גלגלים או ממנח שכיבה בו המכשיר נותן יציבה טובה לגו למתקשים.

אפשרויות נוספות הן שימוש במכשירים מיוחדים המיוצרים על ידי חברת עולם הספורט

לחיצת כתפיים כופפי מרפק

לפרטים נוספים ראו בהמשך.

1 תרגילי סמיכת ידיים

2 תרגילי תליית און

3 תרגילי משיכה

גמישות - טווחי תנועה

ציוד תוכנית מומלצת הערות
גפיים תחתונות (1) דוגמת תרגיל לתרגול אקטיבי של גמישות Hamstrins וגיד אכילס.
גפיים עליונות

בקרת תנועה (קואורדינציה)

ציוד תוכנית מומלצת הערות

כושר גופני והליכה תפקודית

ציוד תוכנית מומלצת הערות
מסילה נעה יש להשתמש במסילה המתחילה ממהירות 0 תוך עלייה בדרגות של 0.1 קמ"ש. כמו כן חשוב להקפיד על משענות ידיים צדיות וקדמיות, ובמידת הצורך על ערסל נתלה מלמעלה להקלת משקל מדורגת. ציוד מסוג זה מסופק על ידי החברות Woodway, Biodex ועוד.

המלצות לציוד, ומידע על מרכזי כושר ובריאות

הארגון הבריטי Access4Fitness הקים אתר מידע מפורט הממליץ על פרטי ציוד מתאימים לכושר גופני של נכים, על תוכניות עבודה וכן מציע רשימה של מרכזי ספורט ברחבי בריטניה, בהם מתקנים מותאמים לבעלי צרכים מיוחדים.

חברת PROMAXIMA האמריקאית פתחה קו מוצרים מיוחד למשתמשים עם כסאות גלגלים הכולל לחיצת חזה, פרפר , חתירה, לחיצת כתפיים, פרפר שכמות, פושטי מרפק, כופפי מרפק

גם חברת עולם הספורט הישראלית מאשדוד מייצרת קו מכשירים חדש בשם American Fitness המיועד כולו להיות מותאם לאנשים עם מגבלות על ידי אפשרות של מושב מתכוונן הניתן להטייה כלפי מטה או לסיבוב הצידה, כדי לאפשר כניסת כיסא גלגלים. בין היתר מייצרת החברה במסגרת סדרה זו מכשירי בטן, משיכת ידיים (פולי עליון), כופפי מרפק, לחיצת חזה, פרפר ולחיצת כתפיים מותאמים.

התאמות ייחודיות בציוד חדר כושר

ציוד

התאמה

הערות

לחיצת רגליים,

Squatבישיבה

הוספת לוחית מתכת להחזקת הנעל במצבי שיתוק גפיים תחתונות ובעיקר מצבי drop foot, מתאים לפגיעת חוט שדרה והמיפלגיה. סידור זה הוצע על ידי המאמן הותיק מר אברהם ברונר, ומיושם למשל בחדר הכושר של בית הלוחם בתל אביב.

פושטי מרפק

"ריקשה"

מכשיר פושטי מרפק בצורת החזקת ידיות של "ריקשה" דימיונית, המאפשר כניסת כיסא גלגלים במקום מושב.

לחיצת חזה משיכת חזה ותרגילים נוספים

לאדם בכיסא גלגלים

או בכיסא רגיל

מכשיר מתוצרת חברת "עולם הספורט" אשר מאפשר החלקת המושב כלפי מטה בקלות, כדי לתת מקום לאדם עם כיסא גלגלים להתקרב למכשיר ולהיכנס למצב המאפשר ביצוע התרגיל. עמדות נוספות המוצעות על ידי החברה למטרה זו הן "חתירה", לחיצת כתפיים, כפיפת בטן, משיכה למטה ועוד.

כושר גופני במצבי מוגבלות ייחודיים

כושר גופני וסכרת - מתעמלים מרזים ועוצרים את הסכרת - מאמר מאתר נע-נע>בריאות.

פעילות גופנית וסכרת - מאמר מתוך מקום מיוחד על ידי הדסה גוטמן מכבי שירותי בריאות

פעילות גופנית ודיכאון - מאמר מתוך טבע הריפוי - אתר הנוירופתיה הישראלי

כושר גופני ולקות אינטלקטואלית (פיגור שכלי)

זהירויות

מעברים יש לשים לב שמעברים של משתמשים עם כיסא גלגלים ושל אנשים עם הגבלות בניידות יתבצעו בזהירות ובבטחה, תוך השגחה של אנשים המסוגלים לעזור בעת הצורך, ותוך וידוי השליטה בביצוע המעבר.

שיווי משקל

פריקות

משימות הדורשות שיווי משקל יש לבצע תוך שימת לב לאבטחה על ידי מזרונים ושטח חופשי מסביב בהיקף מספק.

יש לשים לב לסכנת פריקות עקב חוסר יציבות מפרקית, למשל במפרקי הכתף בקרב אנשים לאחר אירוע מוחי או חולשת שרירים, ובמפרקי הירך ובצוואר באנשים עם תסמונת דאון

חזרה לרשימה
All Rights Reserved to Adaptip Created by
English פורום יצירת קשר ראשי